logo_pmp_origin.tif
AlfredBrendel(4May05)_0674(c)BenjaminEalovega'05_edited.jpg
20190319-IMG_8673-4.jpg

ALFRED BRENDEL I MASTERCLASS A KŘEST DVD

27. září 2021 I 18:00 I Sukova síň, Rudolfinum

 

Legendární rakousko-britský klavírista Alfred Brendel (narozen v roce 1931 v Loučné nad Desnou) se vrací do Prahy, aby zde vedl mistrovský kurz s českým souborem Trio Incendio a zároveň představil a pokřtil nové DVD Alfred Brendel: My Musical Life a české vydání své knihy Když dozněl potlesk.

 

Alfred Brendel více než 60 let pravidelně koncertoval ve světových hudebních centrech a na festivalech s předními orchestry a dirigenty a jeho rozsáhlá diskografie jej činí jedním z nejuznávanějších současných umělců vůbec. Jako sólista završil svou koncertní kariéru 18. prosince 2008 s Vídeňskou filharmonií a tento koncert byl deníkem Daily Telepgraph zařazen mezi 100 nejvýznamnějších kulturních událostí posledního desetiletí.  Během své úspěšné kariéry se věnoval tvorbě zejména německých a rakouských skladatelů počínaje J. S. Bachem a Arnoldem Schoenbergem konče. Je prvním pianistou, jenž nahrál kompletní klavírní dílo Ludwiga van Beethovena a významnou měrou se zasloužil o to, že se Schubertovy klavírní sonáty a Schoenbergův klavírní koncert staly součástí běžného klavírního repertoáru. Podobně napomohl i některým dílům Franze Liszta.   Získal čestné doktoráty na mnoha univerzitách včetně Oxfordu a Yale a v roce 1989 se mu dostalo i čestného ocenění Řádu Britského impéria (KBE). Od Berlínských filharmoniků obdržel v roce 1992 medaili Hanse von Bülowa a Vídeňská filharmonie mu v prosinci 1998 udělila čestné členství. V roce 2001 dostal cenu za Celoživotní úspěchy v oblasti vážné hudby na MIDEM v Cannes.  
 
 

M_and_Barry_fencing.jpg
20210719-IMG_9754.jpg

TERRA INCOGNITA I MAYA HOMBURGER & BARRY GUY

4. října 2021 I 11:00 přednáška I Divadlo Inspirace 

5. října 2021 I 19:00 koncert I Kostel sv. Martina ve zdi

 

České duo Terra Incognita tvoří varhanice Jiřina Marešová a multiinstrumentalista Matouš Vlčínský (klarinet, flétny, hlas). Setkali se v improvizaci v lidové písni a ve staré hudbě a nejčastěji se pohybují právě v prostoru „totální improvizace“, bez pevného harmonického základu. Někdy jim jako struktura či bod počátku poslouží hudební nebo mimohudební téma a rádi na koncertech pracují také s tématy od posluchačů. 

 

Houslistka Maya Homburger se se skladatelem a basistou Barrym Guyem poprvé setkali při příležitosti dlouhého koncertního turné souboru Academy of Ancient Music Christophera Hogwooda. Vznik Homburger/Guy Duo podnítila myšlenka předvádět sólové barokní skladby v kontextu volně improvizované hudby a také vytvářet nová díla na objednávku. Od té doby Maya Homburger s Barry Guyem vystoupili na mnoha festivalech jazzové, nové a barokní hudby po celé Evropě.  

 

Mezi nahrávky dua se mimo jiné řadí CD Ceremony (ECM) a Dakryon (Maya Recordings). Nahrávka kompletních Růžencových sonát H. I. F. Bibera (1644-1704) pro housle a basso continuo vyšla také na značce Maya Recordings, stejně jako série tří CD pro sólové housle se Sonátami a partitami J. S. Bacha BWV1001 1006 ve spojení

s díly Barryho Guye pro sólové housle, vydanými společně jako Butterfly Series: “Inachis”, “Aglais” and “Lysandra”.  


4. října v 10:30 proběhne také mimořádný workshop Homburger/Guy Duo na pražské HAMU.  Registrace na e-mailové adrese: info@pmpif.org

P1411459.jpg

ENSEMBLE RADOST I ROLAND DAHINDEN

WORKSHOPY

7. - 9. 10. 2021 I HAMU / Galerie
 

Ensemble Radost vznikl jako projekt při doktorském studiu Radima Hanouska na Hudební fakultě JAMU v Brně. Od svého vzniku v roce 2017 se zaměřuje na propojení klasických a jazzových hudebníků v nadžánrovém ansámblu. Ansámbl pracoval pod vedením rakouského trumpetisty a improvizátora Franze Hautzingera na kolektivní volné neidiomatické improvizaci, s německým saxofonistou a improvizátorem Frankem Gratkowskim připravil koláž řízené improvizace a předkomponovaného materiálu. Se švýcarským skladatelem, dirigentem a improvizátorem Rolandem Dahindenem nastudoval Ensemble Radost již před dvěma lety dvě Braxtonovy kompozice a zabýval se Braxtonovým komplexním hudebním systémem včetně řízené improvizace pomocí Language Music. Promyšlená hudba Anthonyho Braxtona, propojující klasickou notaci s grafickými symboly, volnost a očekávaná kreativita v interpretaci, střídání vypsaných úseků s pasážemi zcela volné i mnoha pravidly omezené improvizace je ideálním materiálem pro ansámbl Radost.

Braxton 1_edited.jpg
IMG_1427 cb.jpg

ANTHONY BRAXTON DIAMOND CURTAIN WALL TRIO

ROLAND DAHINDEN & ENSEMBLE RADOST

10. října 2021 I 19:00 I Divadlo Archa

Legendární americký skladatel a multiinstrumentalista Anthony Braxton představí svůj nový soubor Diamond Curtain Wall Trio, ve kterém s ním hrají experimentální americký akordeonista, zpěvák a skladatel Adam Matlock a portugalská trumpetistka Susana Santos Silva.

Anthony Braxton, narozený v roce 1945 v Chicagu, je považován za jednoho z nejvýznamnějších hudebníků, pedagogů a tvůrčích myslitelů posledních padesáti let. Díky průlomovým vlastnostem svého díla, jakož i mentorství a inspiraci, které zprostředkoval generacím mladých muzikantů, se v komunitě experimentální hudby těší velké úctě. Svými vlastními hudebními počiny se Braxton zařadil po bok tak výjimečných improvizátorů, jako byli Warne Marsh, John Coltrane, Paul Desmond, Ornette Coleman a Albert Ayler, ale i skladatelů, jako byli Charles Ives, Harry Partch a John Cage. 

V první části večera vystoupí čtyřicetičlenný Ensemble Radost pod vedením švýcarského skladatele Rolanda Dahindena. V ansámblu figurují přední představitelé české experimentální scény, jakými jsou například Radim Hanousek, Pavel Hrubý, Michal Wróblewski, Jan Jirucha, Ian Mikyska a další.

Radost Ensemble spolu se švýcarským skladatelem, dirigentem a improvizátorem Rolandem Dahindenem již před dvěma lety nastudoval dvě Braxtonovy kompozice a zabýval se Braxtonovým komplexním hudebním systémem včetně řízené improvizace pomocí Language Music. Roland Dahinden se specializuje na soudobou hudbu a improvizaci, koncertuje v různých zemích Evropy, Ameriky, Asie i Afriky. Vystupoval s umělci jako Anthony Braxton, Miles Davis, Pièrre Favre, George Gruntz, Quincy Jones, spolupracuje s mnoha výtvarníky, architekty, vytváří zvukové instalace. Hudbu přímo pro něj napsali autoři jako Anthony Braxton, John Cage, Bernhard Lang, Chris Newman, Christian Wolff a další. webu Prague Music Perfor

David Cross1.jpg
Palmer-James.JPG

THE CRIMSON MARATHON

23. října 2021 I 20:00 I SONO Brno

24. října 2021 I 20:00 I Divadlo Archa

 

Unikátní projekt The Crimson Marathon, který vznikl se souhlasem zakladatele King Crimson Roberta Frippa exkluzivně pro organizaci Prague Music Performance. Již od října 2021 se začnou představovat jednotliví členové King Crimson, a to jak v hudbě této legendární skupiny, tak i se svými vlastními projekty. 

V průběhu večera se představí jednotliví členové King Crimson, a to jak v hudbě této legendární skupiny, tak i se svými vlastními projekty. Poprvé v České republice vystoupí David Cross Band. Poprvé se českému publiku představí i hudebník a textař Richard Palmer-James a Markus Reuter se svým novým triem. Zazní skladby z debutu In the Court of the Crimson King, repertoár ze 70., 80. i nultých let. David Cross a Richard Palmer-James se podíleli na albech Larks' Tongues in Aspic, Starless and Bible Black a Red.  Pro držitele vstupenek Markus Reuter od 18:30 uvede přednášku s názvem „Living the Dream“ (Žít svůj sen). V tomto inspirativním vyprávění nám poodhalí svůj životní příběh – jak se dítě z pracující třídy vypracovalo na uznávaného hudebníka, který je spojován s jednou z nejvýznamnějších a nejvlivnějších rockových kapel: King Crimson. Kapacita přednášky je omezená. V případě zájmu se, prosím, registrujte na info@pmpif.org.

King Crimson založil Robert Fripp v roce 1968 a jen o rok později už kapela vystupovala po boku Rolling Stones v Hyde Parku. Jimi Hendrix záhy označil King Crimson za „nejlepší kapelu na světě“. Ačkoliv jsou nejčastěji označováni za průkopníky progresivního rocku, během jejich padesátileté kariéry jim tato “škatulka” byla příliš těsná. Častých personálních změn skupina povětšinou využívala i k obměně nástrojového složení a ke zvukovému posunu. V průběhu let tak v její tvorbě dostal prostor vedle rocku i folk, jazz, metal či elektronická hudba – ostatně, King Crimson jako jedni z prvních v 60. letech začali používat mellotron. Jejich novátorský přístup k hudbě inspiroval nespočet světových hudebních ikon (Nick Cave, David Bowie, Talking Heads, Porcupine Tree, Tool, Dream Theater, aj.) a jejich debutové album In The Court Of The Crimson King je dodnes považováno za jedno z nejdůležitějších alb ve vývoji rockové hudby.

82964.jpg

AIGEL

10. prosince 2021 I DOX+

Pořádá DOX ve spolupráci s Prague Music Performance

Kultovní hiphopová formace AIGEL přináší elektronickou taneční hudbu, hip hop, ironické vizuální zpracování, nadsázku i temnou vězeňskou lyriku a atmosféru depresivního ruského maloměsta. V roce 2017 tatarská básnířka a zpěvačka Ajgel Gajsina a petrohradský hudebník Ilja Baramija (Vánoční ozdoby, SBPČ), který se věnuje elektronice, odstartovali svůj projekt albem 1190. Obsahovalo hlavně minimalistický elektronický beat a melodický přednes veršů o osudu a vězení. Několik měsíců po nahrání přelomového klipu Tatarin duo vyprodávalo sály pro tisíc diváků. V prosinci roku 2017 byl podmínečně propuštěn na svobodu Temur Chadyrov, Ajgelin partner.